Bezpieczeństwo finansowe Polaków pod presją inflacyjnej pamięci i niepewności gospodarczej

Choć inflacja spadła do poziomów sprzed kryzysu, Polacy wciąż z dużą rezerwą patrzą na własne finanse. Najnowsze badanie ZPF i IRG SGH wskazuje, że niemal połowa społeczeństwa odczuwa niepewność finansową, a wpływ na to mają przede wszystkim pamięć po skokowym wzroście cen i obawy dotyczące sytuacji gospodarczej.

Takie wnioski można wyciągnąć z najnowszej edycji badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, realizowanego cyklicznie przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

Tym razem w badaniu poddaliśmy analizie bezpieczeństwo finansowe gospodarstwa domowego.

Połowa Polaków wciąż czuje się niepewnie finansowo

Z badania wynika, że zaledwie 6,3% respondentów czuje się „bardzo bezpiecznie”, a 47,6% – „wystarczająco bezpiecznie”. Jednocześnie aż 46,1% badanych ocenia swoją sytuację jako niepewną („mało bezpiecznie” lub „bardzo mało bezpiecznie”).

– To efekt inflacyjnej pamięci i niepewności sytuacji gospodarczej. Choć inflacja wróciła do poziomu 2,8% r/r w październiku 2025 r., Polacy wciąż odczuwają skutki skokowego wzrostu cen z lat 2022–2023 – komentuje dr Sławomir Dudek.

Skumulowany wzrost cen od końca 2019 r. sięga ok. 50%, co – jak podkreśla ekspert – nadal wpływa na nastroje gospodarstw domowych.

Poczucie bezpieczeństwa finansowego Polaków

Inflacja i koszty życia głównymi źródłami niepewności

Wśród osób odczuwających niski poziom bezpieczeństwa kluczowe powody to wzrost cen i inflacja (73,3%), rosnące koszty życia (68,5%) oraz niepewność gospodarcza i zmiany podatkowe (51,0%). Dopiero w dalszej kolejności pojawiają się czynniki indywidualne, takie jak brak oszczędności (44,5%) czy niestabilne zatrudnienie (30,6%).

– Silna koncentracja obaw wokół czynników makroekonomicznych świadczy o niskiej wierze w przewidywalność polityki gospodarczej państwa – wskazuje dr Dudek.

Bezpieczeństwo finansowe opiera się na stabilnej pracy i oszczędnościach

W grupie osób deklarujących poczucie bezpieczeństwa najczęściej wskazywanymi jego źródłami są: stabilne zatrudnienie lub stały dochód (59,2%), zgromadzone oszczędności bądź inwestycje (51,6%) oraz dobre zarządzanie własnymi finansami (39,9%). Tylko 9,6% ankietowanych wiąże poczucie bezpieczeństwa z pozytywną oceną sytuacji gospodarczej w kraju.

Brak planów działań i zachowawcze strategie na przyszłość

Choć wielu Polaków odczuwa niepewność, aż 34,7% z nich nie zamierza podejmować żadnych kroków w celu poprawy swojej sytuacji finansowej. Wśród planujących działania dominują: cięcie wydatków (33,8%), zwiększenie oszczędności (29,5%) oraz poszukiwanie dodatkowych źródeł dochodu (19,7%). Szybszą spłatę zobowiązań wskazuje 8,9% ankietowanych, a zmianę pracy rozważa zaledwie 7,7%.

Działania zwiększające bezpieczeństwo finansowe Polaków

Najtrudniej zrezygnować z podstawowych wydatków

W razie pogorszenia sytuacji finansowej Polacy w pierwszej kolejności chroniliby wydatki na żywność (52,6%), utrzymanie mieszkania (49,0%), zdrowie (44,2%). Co istotne, tylko 11,0% badanych uznaje oszczędzanie lub inwestowanie za kategorię trudną do ograniczenia, co oznacza, że bezpieczeństwo długoterminowe pozostaje wrażliwe na wahania koniunktury.

Badanie potwierdza, że poczucie bezpieczeństwa finansowego Polaków jest silnie związane z czynnikami makroekonomicznymi i pamięcią po okresie wysokiej inflacji. Jednocześnie wyniki pokazują, że wielu respondentów nie planuje aktywnych działań, które mogłyby poprawić ich sytuację materialną – co może wynikać z ograniczeń dochodowych lub braku poczucia sprawczości.

Z czego zrezygnują Polacy w razie pogorszenia sytuacji materialnej

 



***

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniej Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) powstał 27 października 1999 roku i obecnie skupia ponad 100 przedsiębiorstw z wielu sektorów polskiego rynku finansowego, w tym bankowości, zarządzania wierzytelnościami, pośredników finansowych, instytucji pożyczkowych, zarządzających informacją gospodarczą, odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, fintech. Jest największą multisektorową organizacją podmiotów rynku finansowego w Polsce.

Od ponad 25 lat ZPF działa na rzecz rozwoju rynku finansowego w Polsce i podnoszenia standardów etycznych w branży, występuje aktywnie jako partner społeczny w procesach legislacyjnych, a także reprezentuje polskie instytucje finansowe w UE. ZPF to członek dwóch organizacji samorządowych na szczeblu europejskim: EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej instytucje związane z rynkiem kredytu konsumenckiego w Europie oraz FENCA (Federation of European National Collection Associations), która reprezentuje interesy sektora zarządzania wierzytelnościami w Europie.

ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkaset raportów branżowych. Jest też organizatorem kongresów, webinarów i innych inicjatyw dla branży finansowej.

  • ZPF
  • media@zpf.pl
  • 609148937
  • +48 58 302 92 05
  • Związek Przedsiębiorstw Finansowych
  • Długie Pobrzeże 30
  • 80-888 Gdańsk