83 proc. Polaków przekracza wydatki przewidziane w miesięcznym budżecie. Jak się ratują?

Rezygnacja z zakupów to tylko jeden ze sposobów, by zapanować nad budżetem domowym. Co piąty respondent wskazuje, że szuka dodatkowych źródeł dochodu.

 

Eksperci Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) oraz Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH) w cyklicznym badaniu kondycji finansowej gospodarstw domowych zapytali Polaków o planowanie budżetu domowego i przekraczanie zaplanowanych w nim wydatków.

- Uzyskane odpowiedzi są istotne, ponieważ pokazują, jak gospodarstwa domowe zarządzają nieplanowanymi obciążeniami finansowymi i jak reagują na odstępstwa od założonych planów - podkreśla dr Sławomir Dudek, ekonomista IRG SGH i współautor badania.

 

Prawie co dziesiąte gospodarstwo domowe nie przekracza wydatków w budżecie

Z badania ZPF i IRG SGH wynika, że 83,1 proc. gospodarstw domowych przekracza wydatki zaplanowane w poszczególnych kategoriach budżetu domowego (np. opłaty, żywność, transport itp.). Z kolei 9,8 proc. ankietowanych zapewnia, że takie sytuacje im się w ogóle nie zdarzają, zaś 7,1 proc. w ogóle nie planuje budżetu domowego w podziale na grupy wydatków.

Szczegółowe wyniki prezentujemy na poniższej grafice.

 

ZPF - Polacy a planowanie budżetu domowego - grafika 1

Większe wydatki w budżecie domowym. Jak często Polacy sięgają po kredyty i pożyczki?

Ankietowani, którzy odpowiedzieli, że planują budżet domowy i jednocześnie zdarza im się przekroczyć zaplanowane w nim wydatki na poszczególne kategorie towarów oraz usług, zostali zapytani o to, jak sobie radzą z tego rodzaju wyzwaniami.

Okazało się, że najczęściej Polacy sięgają wówczas po oszczędności (47,5 proc.) lub rezygnują z zaplanowanych wcześniej zakupów (38,3 proc.).

- Warto zwrócić uwagę, że prawie jedna trzecia gospodarstw domowych w takich sytuacjach szuka możliwości przesunięcia środków między poszczególnymi kategoriami. To świadczy o tym, że zachowują one sporą elastyczność finansową i mogą dostosować się do niespodziewanych wydarzeń - zauważa Agnieszka Kozioł, dyrektor Departamentu Raportów i Analiz ZPF.

Respondenci wskazują też, że w przypadku większych wydatków szukają dodatkowych źródeł dochodu, rzadziej zaś wybierają korzystanie z finansowania w postaci pożyczek, kredytów i odroczonych płatności.

Szczegółowe wyniki prezentujemy na poniższej grafice.

 

ZPF - Polacy a planowanie budżetu domowego - grafika 2

Sytuacja na rynku consumer finance. Cykliczne badanie ZPF i IRG SGH

Cykliczne badanie „Sytuacja na rynku consumer finance” to projekt realizowany od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH.

Polacy są w nim pytani o szereg czynników, jak np. sytuacja finansowa, prognozy wydatków, oszczędności, ocena kondycji gospodarczej w Polsce. Efektem badania jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF), który pokazuje aktualne nastroje konsumentów.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: https://zpf.pl/sytuacja-na-rynku-consumer-finance/

***

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniej Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) powstał 27 października 1999 roku i obecnie skupia ponad 100 przedsiębiorstw z wielu sektorów polskiego rynku finansowego, w tym bankowości, zarządzania wierzytelnościami, pośredników finansowych, instytucji pożyczkowych, zarządzających informacją gospodarczą, odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, fintech. Jest największą multisektorową organizacją podmiotów rynku finansowego w Polsce.

Od ponad 25 lat ZPF działa na rzecz rozwoju rynku finansowego w Polsce i podnoszenia standardów etycznych w branży, występuje aktywnie jako partner społeczny w procesach legislacyjnych, a także reprezentuje polskie instytucje finansowe w UE. ZPF to członek dwóch organizacji samorządowych na szczeblu europejskim: EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej instytucje związane z rynkiem kredytu konsumenckiego w Europie oraz FENCA (Federation of European National Collection Associations), która reprezentuje interesy sektora zarządzania wierzytelnościami w Europie.

ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkaset raportów branżowych. Jest też organizatorem kongresów, webinarów i innych inicjatyw dla branży finansowej.

  • ZPF
  • media@zpf.pl
  • +48 58 302 92 05
  • Związek Przedsiębiorstw Finansowych
  • Długie Pobrzeże 30
  • 80-888 Gdańsk