Ponad 70 proc. nastolatków regularnie dostaje kieszonkowe. Czy korzystają z bankowości online?

Prawie dwie trzecie rodziców nastolatków rozmawia z nimi o sprawach finansowych. Tylko co dziesiąta osoba w wieku 13-17 lat deklaruje, że wiedzę o finansach czerpie od nauczycieli.

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) wspólnie z Fundacją Trampki na giełdzie przygotował raport „Junior w świecie nowoczesnych usług finansowych”. Został on zaprezentowany podczas III Kongresu Instytucji Finansowych - organizatorem wydarzenia jest ZPF.

- Ten raport to nasza pierwsza próba zaprezentowania osób w wieku 13-17 lat w szerszym kontekście usług finansowych. Temat jest bardzo istotny, bo to właśnie ta grupa w perspektywie kilku lat będzie mogła korzystać z pełnego pakietu usług finansowych, zaciągając zobowiązania czy inwestując zgromadzone środki - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.

 

Nastolatkowie a kieszonkowe. Jakie kwoty dostają?

Podczas przeprowadzonego na potrzeby raportu badania 72,3 proc. ankietowanych nastolatków odpowiedziało, że regularnie otrzymują kieszonkowe. Około dwie trzecie z nich wskazuje, że są to kwoty mniejsze niż 200 zł miesięcznie.

Szczegółowe dane prezentujemy na poniższej grafice.

ZPF - Raport Juniorzy 2024 - wykres

W grupie nastolatków deklarujących regularne otrzymywanie kieszonkowego 78,8 proc. twierdzi, że dostaje pieniądze na konto.

Z badania „Junior w świecie nowoczesnych usług finansowych” wynika, że młodzi ludzie najczęściej przeznaczają kieszonkowe na jedzenie na mieście (67,6 proc.), rozrywkę (50,6 proc.) i odzież/akcesoria (48,4 proc.). Warto zwrócić uwagę, że prawie połowa respondentów (47,2 proc.) wskazała, iż stara się oszczędzać część kieszonkowego.

 

Wiedza młodych osób o świecie finansów. Dlaczego warto rozmawiać z dziećmi o pieniądzach?

Ankietowani w badaniu nastolatkowie zostali zapytani również m.in. o to, czy korzystają z bankowości online oraz czy znają podstawowe usługi finansowe (np. przelewy, wypłaty z bankomatów itp.).

We wszystkich odpowiedziach można zauważyć wyraźną różnicę w poziomie wiedzy pomiędzy osobami, z którymi rodzice/opiekunowie rozmawiają o finansach, a tymi, które unikają takich tematów.

Z badania wynika, że około dwie trzecie nastolatków rozmawia w domach o sprawach finansowych. Wśród nich 76,9 proc. regularnie korzysta z bankowości online. Tymczasem w grupie, w której brakuje domowych rozmów o pieniądzach, z tego rodzaju usług korzysta 62,6 proc. osób.

- Raport wyraźnie pokazuje, jak ważna jest rola rodziców i opiekunów w przekazywaniu dzieciom rzetelnej wiedzy o finansach. Zwłaszcza jeżeli zwrócimy uwagę na informację, że tylko co dziesiąta ankietowana osoba wskazała, iż źródłem wiedzy o nowinkach związanych z finansami są nauczyciele - zauważa Marcin Czugan.

Izabela Kozakiewicz-Frańczak, CEO Fundacji Trampki na giełdzie podkreśla: - Powinniśmy czym prędzej edukować rodziców, aby ci potrafili i chcieli rozmawiać z dziećmi o finansach. Warto wspierać młodych tak, aby dbali o finansową wiedzę od nastoletniego wieku i szli w dorosłość z takimi umiejętnościami, które wesprą ich bezpieczeństwo finansowe na długie lata.

 

Raport „Junior w świecie nowoczesnych usług finansowych”

Badanie zostało przeprowadzone w IV kwartale 2024 r. na zlecenie ZPF we współpracy z Fundacją Trampki na giełdzie.

W raporcie „Junior w świecie nowoczesnych usług finansowych” znalazły się również odpowiedzi na pytania m.in. o oczekiwania, które nastolatkowie mają wobec instytucji finansowych, podejście do oszczędzania i inwestycji oraz największe problemy podczas poruszania się po świecie finansów.

Wyniki zostały wzbogacone komentarzami ekspertów. Raport został opublikowany na stronie: https://zpf.pl/junior-w-swiecie-nowoczesnych-uslug-finansowych/

***

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniej Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) powstał 27 października 1999 roku i obecnie skupia ponad 100 przedsiębiorstw z wielu sektorów polskiego rynku finansowego, w tym bankowości, zarządzania wierzytelnościami, pośredników finansowych, instytucji pożyczkowych, zarządzających informacją gospodarczą, odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, fintech. Jest największą multisektorową organizacją podmiotów rynku finansowego w Polsce.

Od ponad 25 lat ZPF działa na rzecz rozwoju rynku finansowego w Polsce i podnoszenia standardów etycznych w branży, występuje aktywnie jako partner społeczny w procesach legislacyjnych, a także reprezentuje polskie instytucje finansowe w UE. ZPF to członek dwóch organizacji samorządowych na szczeblu europejskim: EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej instytucje związane z rynkiem kredytu konsumenckiego w Europie oraz FENCA (Federation of European National Collection Associations), która reprezentuje interesy sektora zarządzania wierzytelnościami w Europie.

ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkaset raportów branżowych. Jest też organizatorem kongresów, webinarów i innych inicjatyw dla branży finansowej.

  • ZPF
  • media@zpf.pl
  • +48 58 302 92 05
  • Związek Przedsiębiorstw Finansowych
  • Długie Pobrzeże 30
  • 80-888 Gdańsk