Black Friday 2024. Więcej Polaków niż przed rokiem planuje wydatki na dobra trwałe

45,5 proc. Polaków deklaruje, że podczas zakupów dóbr trwałych przynajmniej częściowo skorzysta z kredytu lub pożyczki. Ich pewność w planowaniu wydatków rośnie.

 

29 listopada i 2 grudnia to dwie daty, które w tym roku będą obchodzone jako święta handlu znane jako Black Friday i Cyber Monday. Konsumenci oczekują promocji i śmielej przymierzają się do zakupów.

To wniosek z najnowszej edycji cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanego co kwartał przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

 

Nastroje zakupowe Polaków. Są poniżej historycznych szczytów

W 4. kwartale 2024 r. 54,9 proc. respondentów wskazało, że planuje wydatki na doba trwałe. Wynik jest wyższy o 2,2 pkt. proc. niż przed rokiem i jednocześnie o 1,6 pkt. proc. w ujęciu kwartalnym.

Co dziesiąta (10,6 proc.) ankietowana osoba na pytanie o to, czy w najbliższym czasie planuje wydatki na dobra trwałe, odpowiedziała: „zdecydowanie tak”, a 44,3 proc. wskazało, że to możliwe.

Na poniższym wykresie prezentujemy prognozę zakupu dóbr trwałego użytku jako saldo odpowiedzi pozytywnych i negatywnych.

ZPF - Prognoza zakupu dóbr trwalych - wykres

- Chociaż najnowsze dane pokazują poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce, to warto pamiętać, że problem wysokiej inflacji wciąż nie został zażegnany - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF. - Dlatego poziom skłonności do wydatków na dobra trwałe pozostaje nie tylko poniżej historycznych maksimów, ale również poniżej długoterminowej średniej na poziomie 59,1 proc.

Wśród gospodarstw domowych, które planują przeznaczyć środki na zakup dóbr trwałych, 45,5 proc. prognozuje ich wzrost, a 12,8 proc. oczekuje spadku kwoty, które na nie przeznaczą.

 

Na co Polacy przeznaczają pieniądze z kredytów i pożyczek?

Badanie ZPF i IRG SGH pokazuje, że 45,5 proc. respondentów chce przynajmniej częściowo sfinansować zakupy za pomocą kredytu bądź pożyczki.

Gospodarstwa domowe, które deklarują, że aktualnie spłacają kredyt lub pożyczkę, zwykle wskazują na posiadanie kredytu na zakup mieszkania lub domu (43,6 proc.). Około 30 proc. twierdzi z kolei, że kredyty i pożyczki posłużyły im do sfinansowania zakupu m.in. urządzeń RTV, AGD.

Przeznaczenie aktualnie spłacanych kredytów i pożyczek prezentujemy na poniższym wykresie.

ZPF - Przeznaczenie kredytów i pożyczek - wykres

Barometr Rynku Consumer Finance

Wyniki cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance” pozwalają tworzyć Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF) - to opracowywany od 2006 r. przez ZPF i IRG SGH wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce.

W 4. kwartale 2024 r. wartość BRCF wyniosła 97,2 pkt. (+1 pkt. k/k; -2,8 pkt. r/r).

***

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniej Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) powstał 27 października 1999 roku i obecnie skupia ponad 100 przedsiębiorstw z wielu sektorów polskiego rynku finansowego, w tym bankowości, zarządzania wierzytelnościami, pośredników finansowych, instytucji pożyczkowych, zarządzających informacją gospodarczą, odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, fintech. Jest największą multisektorową organizacją podmiotów rynku finansowego w Polsce.

Od ponad 25 lat ZPF działa na rzecz rozwoju rynku finansowego w Polsce i podnoszenia standardów etycznych w branży, występuje aktywnie jako partner społeczny w procesach legislacyjnych, a także reprezentuje polskie instytucje finansowe w UE. ZPF to członek dwóch organizacji samorządowych na szczeblu europejskim: EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej instytucje związane z rynkiem kredytu konsumenckiego w Europie oraz FENCA (Federation of European National Collection Associations), która reprezentuje interesy sektora zarządzania wierzytelnościami w Europie.

ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkaset raportów branżowych. Jest też organizatorem kongresów, webinarów i innych inicjatyw dla branży finansowej.

  • ZPF
  • media@zpf.pl
  • +48 58 302 92 05
  • Związek Przedsiębiorstw Finansowych
  • Długie Pobrzeże 30
  • 80-888 Gdańsk