60 proc. Polaków nie zabezpieczyło finansowo bliskich na wypadek swojej śmierci. Jakie podają powody?

Tylko co szósta osoba w wieku emerytalnym sporządziła testament. Polacy często nie widzą takiej potrzeby lub nie wiedzą, jak to zrobić.

Takie wyniki przynosi badanie przeprowadzone przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH). Polacy zostali zapytani, czy spisali testament, a także czy zabezpieczyli bliskich na wypadek swojej śmierci.

 

Tylko 10 proc. Polaków deklaruje, że ma spisany testament. „Wyniki wyraźnie wskazują na potrzebę edukacji finansowej”

Z badania ZPF i IRG SGH wynika, że dziewięć na dziesięć osób nie sporządziło testamentu. To rezultat uwzględniający wszystkie grupy wiekowe. Odsetek tych, którzy spisali już testament, rośnie wraz z wiekiem. Wśród osób w grupie 50-64 lata wynosi on 9,7 proc., a powyżej 64. roku życia - to 16,2 proc.

Respondenci, którzy nie sporządzili testamentu, zostali zapytani o powody tej sytuacji - mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź. Prawie połowa (47 proc.) uznaje, że nie ma takiej potrzeby, a niemal co czwarty (22,3 proc.) wskazuje, że nie ma wystarczającego majątku.

Szczegółowe wyniki badania prezentujemy na poniższej grafice.

ZPF - Polacy a zabezpieczenie na wypadek śmierci - grafika 1

- W badaniu zwraca uwagę również fakt, że ponad połowa ankietowanych nie widzi sensu w spisywaniu testamentu lub nie wie, jak to zrobić. Nasze badanie wyraźnie wskazuje na potrzebę edukacji finansowej i prawnej, w tym pokazywania korzyści, które niesie ze sobą prawidłowo sporządzony testament - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.

 

Ubezpieczenie na życie to najczęściej wybierana forma finansowego zabezpieczenia bliskich

W ankiecie Polacy zostali zapytani również o to, czy zabezpieczyli finansowo bliskich na wypadek swojej śmierci. 60 proc. odpowiedziało przecząco. Wskazywali przede wszystkim na brak środków finansowych oraz brak takiej potrzeby. Wśród uzasadnień pojawiły się również stwierdzenia, że stworzenie takiego zabezpieczenia jest skomplikowane i czasochłonne.

W grupie osób, które deklarują, że w przypadku ich śmierci, bliscy nie zostaną bez zabezpieczenia, większość (69,4 proc.) podkreśla, że ma polisę na życie - dzięki niej uposażeni (zwykle członkowie rodziny) dostaną środki finansowe w wysokości określonej w polisie.

Szczegółowe informacje o sposobach zabezpieczania bliskich oraz powodach, dla których respondenci tego nie zrobili, prezentujemy na poniższej grafice.

ZPF - Polacy a zabezpieczenie na wypadek śmierci - grafika 2

Sytuacja na rynku consumer finance. Cykliczne badanie ZPF i IRG SGH

Pytania o zabezpieczenie finansowe bliskich na wypadek śmierci zostały zadane w ramach cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”. To projekt realizowany od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH.

Polacy są pytani o szereg czynników, jak np. sytuacja finansowa, prognozy wydatków, oszczędności, ocena kondycji gospodarczej w Polsce. Efektem badania jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF), który pokazuje aktualne nastroje konsumentów.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: https://zpf.pl/sytuacja-na-rynku-consumer-finance/

***

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniej Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) powstał 27 października 1999 roku i obecnie skupia ponad 100 przedsiębiorstw z wielu sektorów polskiego rynku finansowego, w tym bankowości, zarządzania wierzytelnościami, pośredników finansowych, instytucji pożyczkowych, zarządzających informacją gospodarczą, odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, fintech. Jest największą multisektorową organizacją podmiotów rynku finansowego w Polsce.

Od ponad 25 lat ZPF działa na rzecz rozwoju rynku finansowego w Polsce i podnoszenia standardów etycznych w branży, występuje aktywnie jako partner społeczny w procesach legislacyjnych, a także reprezentuje polskie instytucje finansowe w UE. ZPF to członek dwóch organizacji samorządowych na szczeblu europejskim: EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej instytucje związane z rynkiem kredytu konsumenckiego w Europie oraz FENCA (Federation of European National Collection Associations), która reprezentuje interesy sektora zarządzania wierzytelnościami w Europie.

ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkaset raportów branżowych. Jest też organizatorem kongresów, webinarów i innych inicjatyw dla branży finansowej.

  • ZPF
  • media@zpf.pl
  • +48 58 302 92 05
  • Związek Przedsiębiorstw Finansowych
  • Długie Pobrzeże 30
  • 80-888 Gdańsk