Tylko 12,6 proc. Polaków uważa, że poziom edukacji finansowej w szkołach jest wystarczający. „To porażający wynik”

Większość podkreśla jednocześnie, że największa odpowiedzialność w zakresie przekazywania dzieciom wiedzy o finansach spoczywa na rodzicach.

 

Takie wyniki przynosi najnowsze badanie z cyklu „Sytuacja na rynku consumer finance”, realizowane cyklicznie przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego Polacy zostali zapytani o opinię na temat poziomu edukacji finansowej w szkołach.

 

Ponad 62 proc. Polaków uważa, że szkoła nie spełnia swojego zadania. „To porażający wynik”

Dokładnie 62,1 proc. ankietowanych stwierdziło w badaniu, że poziom edukacji finansowej w szkołach nie jest wystarczający. Przeciwnego zdania jest tylko 12,6 proc. respondentów. Aż jedna czwarta nie miała zdania na ten temat.

ZPF - Edukacja finansowa - wykres 1

- To porażający wynik. A dodatkowo, ponad jedna czwarta respondentów nie potrafiła wyrazić swojej opinii. Oznacza to, że albo nie interesują się zakresem nauczania w szkole, albo nie mają wiedzy, czy edukacja finansowa jest w ogóle prowadzona w szkole. Lub też sami nie mają wystarczającej wiedzy finansowej. Tak duży odsetek odpowiedzi „nie wiem” należy ocenić negatywnie - uważa dr Sławomir Dudek, ekonomista IRG SGH i współautor badania.

Wskazuje jednocześnie, że edukacja finansowa jest obszarem, w którym nie tylko dzieci, ale i dorośli mają braki.

 

Kto odpowiada za edukację finansową dzieci?

Większość ankietowanych w badaniu Polaków nie ma wątpliwości, że to na rodzinach/opiekunach spoczywa największa odpowiedzialność, za wiedzę finansową dzieci - tak twierdzi 77,7 proc. ankietowanych. Wśród odpowiedzi (możliwa więcej niż jedna) respondenci wskazywali też szkołę (58,9 proc.) i instytucje finansowe (14 proc.).

ZPF - Edukacja finansowa - wykres 2

- Wyniki naszego badania potwierdzają, że jest jeszcze wiele do zrobienia w zakresie edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Warto mieć na uwadze to, że finanse osobiste są niezwykle istotną częścią życia, a wiedza w tym zakresie pomaga m.in. unikać nadmiernego zadłużenia, oszczędzać i inwestować. Edukacja finansowa to również najskuteczniejszy sposób, by w przyszłości nie paść ofiarą oszustów - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.

 

Badanie „Sytuacja na rynku consumer finance” 

„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. W jego ramach respondenci odpowiadają na szereg pytań dotyczących sytuacji finansowej gospodarstw domowych.

Efektem badania jest publikowany cyklicznie Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Pokazuje on aktualne nastroje konsumentów i pozwala przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.

***

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce to organizacja pracodawców w branży finansowej. W skład ZPF wchodzi obecnie blisko 100 podmiotów reprezentujących najważniejsze sektory rynku. To m.in. banki, ubezpieczyciele, instytucje pożyczkowe, biura informacji gospodarczej, pośrednicy finansowi, podmioty zarządzające wierzytelnościami, organizatorzy crowdfundingu udziałowego.

Od ponad 20 lat ZPF działa na rzecz rozwoju rynku finansowego w Polsce i podnoszenia standardów etycznych w branży. ZPF występuje aktywnie jako partner społeczny w polskich i unijnych procesach legislacyjnych. ZPF należy do Rady Rozwoju Rynku Finansowego, powołanej przez Ministra Finansów Rzeczypospolitej Polskiej, a także reprezentuje polskie instytucje finansowe w UE.

ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkaset raportów branżowych. Organizuje kongresy, szkolenia i wiele innych projektów dla przedstawicieli branży finansowej.

Prezesem ZPF jest Marcin Czugan, radca prawny. W latach 2015-2017 przewodniczył Komitetowi Prawno-Politycznemu EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations) w Brukseli, największej organizacji zrzeszającej kredytodawców kredytu konsumenckiego w Europie. Obecnie wchodzi również w skład jej zarządu.

  • ZPF
  • media@zpf.pl
  • +48 58 302 92 05
  • Związek Przedsiębiorstw Finansowych
  • Długie Pobrzeże 30
  • 80-888 Gdańsk